Milyen cipőben fussak? (Előkészületek 1.)
2021. június 07. írta: RPViki

Milyen cipőben fussak? (Előkészületek 1.)

Mielőtt a futást elkezded, hasznos lehet, ha pár napot rászánsz a felkészülésre: mind fejben, mind a szükséges eszközöket tekintve. 

A futásban az a jó, hogy nem kell sok minden hozzá. Persze lehet drága cipőben, ruhában, szuper futóórával edzeni, de tökéletesen megfelelnek az egyszerűbb, olcsóbb eszközök is... főleg az elején.

Én úgy voltam vele, hogy majd akkor váltok jobbra, minőségibbre, ha már megérdemlem. Mikor érdemlem meg? Ha elég kitartó vagyok, vagyis már hosszabb ideje rendszeresen csinálom az edzéseket.

1_lepes_futocipo_blogkep.jpg

1. Futócipő 

Első futóélményeim

Az iskolában a csapatsportokat szerettem, mert abban volt élvezet, öröm. A futást viszont ki nem állhattam. Unalmasnak, fárasztónak találtam, az oldalam is mindig szúrt a kötelező Cooper-teszt után.

Mielőtt a nagyobbik lányunk született vidékre költöztünk. A falu határában folyt a Rábca, mellette töltés. Sokszor eszembe jutott, hogy milyen jó lehetne itt, a szabadban, a jó levegőn futni. De nem volt merszem kipróbálni. Féltem, hogy amíg kijutok a töltésig, mindenki engem néz majd és ez milyen kellemetlen lesz.

Mikor a lányaink iskolások lettek, kézilabdázni kezdtek. Vittem őket az edzésekre, férjemmel elkezdtünk felnőtt kézilabda mérkőzésekre járni és lassan fejben már egyre sportosabbá váltam:). A kézilabdás szülők egy kis csapata elkezdett hobbiból játszani heti egy alkalommal a lányok edzése után. Én is mentem és nagyon hamar rájöttem, hogy bizony a kézilabdában bizony sokat kell futni. Ehhez viszont kell  jó erőnlét, amiben nem álltam valami fényesen.

Gondoltam, titokban elkezdek kicsit futni a töltésen, hogy javuljon a kondim. A faluban csak gyalogoltam, majd a határba érve kezdtem csak futni, mikor már senki sem látott.

Semmi technika, semmi edzésterv, cél, hogy nőjjön a sebességem és a megtett távolság. Egy darabig ez működött is, de egy idő után fáradtnak, fásultnak éreztem magam. A sebességem csökkent. Nem tudtam, mi lehet a probléma, ezért elkezdtem utánanézni a neten. Akkor jöttem rá, hogy ezt lehet (és tanácsos is) másképp is csinálni.

Mezítlábas futótechnika, pulzuskontroll, chifutás, ezeken alapul ma a futásom.

Van ennek köze a futócipő kiválasztásához?

Igen, nagyon is.

Azokhoz a technikákhoz, amit én a futásnál alkalmazok egy alacsony sarokemelésű vagy sarokemelés nélküli cipő (mezítlábas vagy természetes futócipő: 0-3 mm droppal, azaz sarokemeléssel, átmeneti futócipő: 4-8 mm sarokemeléssel) javasolt a helyes futótechnika mielőbbi elsajátításával. 

Azt azonban fontos tudnotok, hogyha valaki túlsúlyos (testzsír százaléka több, mint 25%), 15-30 kg többlet is terhelheti izomzatát. Ilyenkor a futáshoz használt izmok rövidebb ideig képesek szabályos futómozgást végezni. Egy idő után az izmok fáradni kezdenek, főleg azok, amik a vádlihoz és a bokához kapcsolódnak. Így a test már nem képes a sarok becsapódását megakadályozni.

Mivel az alacsony sarokemelésű cipőknek kicsi a sarok alatti csillapítása, ezért a rossz talajfogás, a sarokkal érkezés egy idő után ízületi vagy csonthártya problémákat okozhat.

Ezt kétféleképp kerülhetjük el: vagy mégis olyan cipőt választunk, ami extra párnázással rendelkezik (ezeknek szinte biztosan magasabb, min. 10 mm-es sarokemelésük lesz), vagy vesszük a fáradságot és megtanuljuk a helyes futótechnikát, azaz a lábunk első-középső részével érünk először talajt a sarok helyett.

Én mindenképpen ez utóbbit javasolom. Mert az extra párnás cipő csak ideig-óráig elegendő, a láb izmait ez nem fogja megerősíteni. Ilyen cipők használatával később ugyanúgy előjönnek a sérülések, lábfájdalmak mint, ha egy kevésbé párnázott cipőben futunk.

A futócipő kiválasztásával kapcsolatosan itt találhattok további hasznos tanácsokat. A budapesti multiNavigator.hu szaküzletet csak ajánlani tudom, ők tényleg értenek a futáshoz. Ha van rá lehetőségetek, vásároljatok tőlük személyesen. Így tényleg személyre szabott segítséget kaphattok. Ha webáruházukat választjátok, akkor is kérhettek segítséget a vásárláshoz facebook-oldalukon keresztül.

Ha pedig hozzám hasonlóan először ti is valami olcsóbb megoldást kerestek, akkor a Decathlon cipői között érdemes keresgélnetek.

Kerestem nektek pár jónak tűnő darabot a mostani kínálatukból:

-NŐI FITNESZCIPŐ 100-AS, FEKETE DOMYOS

-NŐI FITNESZCIPŐ 500-AS, FEKETE DOMYOS 

-NŐI FITNESZCIPŐ 900-AS, FEKETE DOMYOS

-FÉRFI FITNESZCIPŐ 100 2.0, FEKETE, FEHÉR DOMYOS

-NŐI FUTÓCIPŐ KIPRUN ULTRALIGHT, KORALLPIROS, ZÖLD KIPRUN

-NŐI FUTÓCIPŐ KIPRUN ULTRALIGHT, RÓZSASZÍN KIPRUN

-FÉRFI FUTÓCIPŐ KIPRUN ULTRALIGHT, PIROS, SÁRGA KIPRUN
  

Vásárláskor figyeljetek arra, hogy elég hely legyen a lábatoknak benne, ne szorítson. Próbáljátok fel őket, hogy lássátok, melyik az, amelyik igazán kényelmes nektek. Jó válogatást hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://eletmodvaltas-ajandekokkal.blog.hu/api/trackback/id/tr9916391712

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása